Wednesday 18 May 2011

Cerita Sarapan

Sumber; Google image

Dimulakan dengan kekuatan Bismillah, Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Alhamdulilah, segala puji hanya bagi Allah atas rezeki dan rahmat yang dikurniakan olehnya. Kini, perut terasa kenyang. Lidah masih dapat mengenalpasti setiap daerah rasa dan perisa. Makanan yang dinikmati masih terasa keenakkannya. Minuman yang dihirup masih terasa kelazatannya. Jari - jemari masih mampu memegang cawan kertas berisi teh tarik yang sememangnya disaji lemak dan berkrim. Mata masih dapat menikmati keindahan makanan dan minuman. Melalui nikmat mata, dapat diamati apa yang sedang dijamah sebagai sarapan pagi.
Teringat pula suatu ketika sebelum menikmati sarapan tadi. Kaki masih kuat berdiri menampung badan menunggu pesanan disediakan. Telinga masih jelas mendengar pertanyaan yang diajukan untuk mendapatkan kepastian tentang pesanan. Hidung sibuk menikmati aroma keju yang menerjah, menghantar isyarat pantas membuka selera.
Kulit terasa nyaman hawa dingin yang selesa. Siap! telinga mendengar, lantas tangan mencapai dompet untuk membayar. MasyaAllah, rezeki Allah. Tanpa sedar, duit yang digunakan untuk membayar pesanan adalah juga rezeki daripada Allah. Ini bermakna, cerita ini adalah tentang rahmat dan kasih sayang Allah. Kemudian, senyuman dibalas senyuman, menyenangkan hati. Sekali lagi rahmat Allah kerana mata masih jelas melihat sedekah seorang insan kepada seorang insan.
Kemudian berjalan, menggunakan lagi mata mencari tempat yang sesuai. Itu dia, hati berbisik, akal berbicara. Lantas duduk dan menggunakan tangan membuka bungkusan. Makanan yang lazat itu lantas ingin disuap. Astagfirullah.... hampir terlupa mengucapkan syukur padaMU Ya Rabb. Baca doa untuk makan? atau baca doa kerana berterima kasih kepadaNya? Dalam hati terdetik, " Ya Allah! selama ini jahilnya aku, menikmati rahmatMU tanpa segan silu!" Semoga sarapan aku pada hari ini membentuk peribadi Islam yang sejati buat diriku yang jahil ini. "Ya Allah, aku bertaubat kepadaMU atas kelalaian ku meneliti rahmatMU selama ini. Semoga Kesedaran ini menghilangkan kedukaan yang sedang aku alami...." Bismillahirrahmannirrahim....
Sumber: zainizainal.blogspot.com

Amin.... Selamat Menjamu Selera. Semoga jasad kita sihat dengan rezeki yang halal untuk kita memakmurkan kehidupan ini.

No comments:

Post a Comment