Monday 23 May 2011

How I work; Genogram

Sumber: Google Image
Duduk di meja kerja. Semak kerja, kemas kini kerja. Terjatuh sehelai kertas... contengan genogram salah seorang klien. Terimbas sesi bersamanya... Ya Allah, bantulah aku dengan memberikan kekuatan untuk fokus. Cabaran, menjadi seorang kaunselor... mudah tersasar dalam sesi. Perlu latihan, ditanam dalam hati. Mata kembali menatap genogram yang dilakar dan dibincangkan bersamanya. Detik hati, terima kasih Dr. Haniza Rais, (IIUM) kerana berkongsi ilmu ini. Melaluinya, secara efektif mendapat gambaran tentang latarbelakang klien tanpa menyinggung perasaan. Ingin berkongsi, budaya kita orang Asia memang tidak mudah untuk 'ekspresi' atau bercakap bebas. Mungkin sejak dari kecil disuruh diam, dan hanya jawab bila ditanya. Itu pun dimarahi apabila menjawab. Tersenyum dalam hati... diri sendiri pun pernah mengalami.
Balik kepada genogram, untuk pengetahuan pembaca, lebih kurang seperti gambarajah di atas (maaf, tak boleh saya uploadkan genogram klien saya..... tertakluk kepada akta kerahsiaan / etika kaunselor). By the way, some simple sharing untuk semua, why genogram ni sangat bagus untuk diamalkan dalam sesi awal kaunseling?
1. Secara visual, kita akan mendapat gambaran tentang keadaan keluarga klien kita. Berapa adik - beradik dia, mak dan ayah dia; masih hidup atau tidak, bercerai atau berkahwin, berapa ibu yang dia ada (jika dalam keluarga Islam), boleh scan the whole idea of klien punya family background. Bukan asas untuk menyibuk, tetapi bila tahu maklumat sebegini, InsyaAllah... dapat trace apa yang patut ditanya atau tengok reaksi klien apa yang dia suka atau tidak suka tentang keluarga dia.
2. Bila sebut tentang keluarga, melalui genogram, kita juga dalam explore emotional relationships dalam keluarga klien. Bolehlah dikenalpasti siapa yang paling dia sayang, siapa yang klien ada masalah untuk berkomunkasi, dsb.
3. Social relationships pun dapat dikenalpasti secara keseluruhan seperti siapa yang klien suka berkawan atau lebih percaya jika dia 'tidak' suka pada keluarganya, sebagai contoh.
Itu adalah asas kenapa pada saya genogram itu sgt praktikal. Di suasana tempat saya menjalankan kaunseling, genogram ini sangat membantu memecah kebuntuan untuk mengalakkan klien mula 'bercakap'. Dalam pengalaman peribadi saya sendiri, genogram ini berjaya membantu saya menemui titik lembut di dalam diri klien saya. Dan yang paling penting, klien saya berjaya berkongsi dan meluahkan masalah mereka. Namun, saya masih diperingkat 'budak baru belajar' dan saya akan terus berlatih untuk mendapatkan keserasian dan memaksimumkan mutu perkhidmatan saya, InsyaAllah.
Hebat kan ilmu Allah jika diamati. Apa yang dapat saya simpulkan, penggunaan simbol membantu klien berasa 'rahsia' nya selamat. Dan simbol ini diinterpretasikan oleh fikiran atau akal. Dan kebolehan akal adalah anugerah Sang Pencipta kepada manusia. Ya Allah, saya berterima kasih kepada Allah kerana anugerah akal dan Ya Allah Engkau rahmatilah guru - guru ku yang mengajar ku ilmu MU.... Amin. Terima kasih Dr. Haniza untuk ilmu genogram masa di UIA dulu.

No comments:

Post a Comment