Thursday 19 May 2011

Ibu Bapa Yang Cemerlang - Mari kita semak!

Alhamdulilah, selesai tanggungjawab kepada Tuan Punya Alam setakat ini. Semoga ibadat ini diterima. Di sekolah minggu ini minggu peperiksaan. So, tak dapat buat sesi kaunseling ataupun aktiviti berkaitan. Sambil membaca, menambah pengetahuan.... ( Ehem, kepada guru dan kaunselor.... sebenarnya semua.... membaca menambah ilmu pengetahuan itu suatu ibadah.... According to Gerald Corey, 2001 dalam buku Theory and Practice of Counseling and Psychotheraphy; Preventing Burnout... there are list of suggestions.... i quote satu---> Take classes and workshops, attend conferences and READ to gain new perspectives on old issues.(page 40)) Well, therefore... diniatkan posting ni sebagai suatu perkongsian dan menambah baik kemahiran yang sedia ada. Bersembang dengan seorang sahabat di suatu pagi, berkongsi dengannya apa yang telah dibaca tentang ibu bapa cemerlang. Isinya diambil daripada buku yang menjadi salah satu favorite saya. Mukmin Professional. Belumlah diri dikatakan mukmin, tapi insyaAllah sedang berusaha, Amin. Ada empat keperluan yang perlu setiap ibu bapa penuhi untuk menjadi ibu bapa yang cemerlang dan melahirkan modal insan yang mukmin.
Pertama; Ibu bapa perlulah memenuhi keperluan fizikal dan material anak - anak. Kenapa itu yang pertama? Cuba kita introspec ke dalam diri. Apakah perkara pertama yang dilakukan bila mengetahui isteri mengandung? Ya, check doktor, untuk apa? Pastikan ibu dan bayi sihat fizikal nya. Makan minum ibu dijaga rapi sehinggalah permata hati lahir. Dipastikan mendapat makan pakai yang cukup dan berkhasiat. Belum lagi dilihat dari sudut tempat tinggal dan pengangkutan. Pendek kata segala keperluan material diberikan untuk memastikan anak - anak dalam keadaan baik. Soalan.... cukupkan sekadar memenuhi segala bentuk keperluan asas material dan fizikal ini? Alhamdulilah, rata - rata, kenalan yang saya lihat mampu menyediakan keperluan yang pertama ini. Tahniah, sekurang - kurangnya tanggungjawab pertama tidak diabaikan.
Kedua: Memenuhi keperluan Akal dan Pemikiran. Haa.... pandai anak - anak mama, pandai nyanyi lagu ABC, 123... mulalah ibu bapa berusaha memikirkan keperluan pendidikan formal kepada anak - anak. Segala segi diambil kira. Cognitive, psychomotor, psychosocial, etc.... hampir semua parents yang bersemangat mengalahkan pakar kanak - kanak. Alhamdulilah.... suatu sudut saya bangga dengan inisiatif ibubapa sebegini dan berdoa semoga semangat ini diteruskan sehingga anak meningkat dewasa. (Peringatan kepada diriku sendiri.... Amin). Secara mudah, keperluan ini diklasifikasikan sebagai memberikan anak keperluan akademik dan menghantar ke sekolah. Sekali lagi, melalui pemerhati peribadi, semua ibubapa telah menjalankan tanggungjawab ini, MENGHANTAR ANAK KE SEKOLAH.
Ketiga: Memenuhi Keperluan Emosi. Ermmm.... ermmm.... ermmm.... keperluan fizikal dan material, ok dah, inilah bahagian yang agak selalu terlepas pandang, bukan tak pandang. Nampak hanya emosi yang dipaparkan seperti menangis dan ketawa. Emosi yang 'diam' seringkali ibubapa tidak dapat mengenalpasti. Ini yang banyak bermain dalam kerjaya sebagai seorang kaunselor. Anak - anak sering mengutarakan masalah kekurangan perhatian di dalam sudut ini. Saya berempati cuba menyelami. Memang perit dan sakit walaupun secara zahir semua telah hampir dipenuhi. "Hah! mengada - ngadalah.... saya lebih tahu, saya yang lahirkan dia!," bentak si ibu, mengingatkan saya kepada suatu siri pengalaman. Terbahagi antara pengalaman menjadi ibu dan pada masa yang sama melihat krisis dari sudut pandang si anak. Anak tunduk kecewa.... saya faham perasaannya. Dalam hati berdoa, Ya Allah, lembutkanlah hati si ibu supaya memahami, anak masih memerlukannya memandu emosi yang lebih sihat. Buat perkongsian, Jika anak sentiasa dalam emosi yang tertekan, ia akan menghasilkan insan yang degil dan keras hati. Mari tanya dalam diri, degilkah anak-anakku? Jika ya, selami emosinya, jika tidak teruslah berusaha memenuhi keperluan emosi nya. Anak masih membesar sehingga mereka pula bersedia menjadi ibu bapa.
Keempat: Memenuhi Keperluan Jiwa. Inilah punca kemuncak segala masalah sosial kini. Amat sedikit bilangan ibubapa yang menyedari hakikat ini. Keperluan jiwa anak - anak yang perlu diisikan dengan soal - soal keimanan. Anak - anak kita dimantapkan dengan ilmu akal dan dunia. Tetapi, kurang diambil penting pemantapan Ilmu mengenali Tuan Punya Alam ini. Kita tidak terbayar sewa kepada Si DIA yang memberikan kita rahmat tidak terhingga. Semuanya percuma. Timbal balas, taat kepadaNya. Inilah hakikat yang menjadikan anak - anak kita kusut kehidupan dan merasakan kehidupan adalah bebanan. Sedangkan, kehidupan ini sepatutnya menjadi gelanggang yang sakinah mencari redha Allah. Ini juga paling tinggi pemerhatian bila ditanya kepada anak - anak klien, "solat tak di rumah?,". Lemah mengeleng dan bangga menjawab tidak juga ada. Inilah misi terpenting buat kita ibu bapa menyediakan keperluan ini utamanya bersama - sama ketiga - tiga keperluan asas yang telah saya kongsikan tadi.
Jujur, anak - anak saya sendiri masih tumbuh kecil. Hati ibu berdoa, Ya Allah, bimbinglah aku mendidik anak - anakku melalui IlmuMu dan pengalaman yang Kau adakan untukku. Semoga kita semua sentiasa diberi hidayah dalam melahirkan anak - anak khalifah yang akan meneruskan perjuangan Rasullulah. Selawat ke atas kekasih Allah dan keluarga serta sahabat baginda.

Piramid Keperluan Asas Untuk IBUBAPA CEMERLANG


No comments:

Post a Comment